عفونت رحم (پیومتر) در سگ

عفونت  رحم یا ضخیم شدگی غیر عادی رحم (پیومتر) در همهٔ‌ سن‌ها می‌تواند سگ را درگیر کند؛ هر چند که بیشتر در سگ‌های بالای ۶ سال رخ می‌دهد. هایپرپلازی کیستیک اندومتر یک وضعیت پزشکی است که با حضور کیست پر از چرک در داخل رحم سگ و بزرگ شدگی اندومتر اتفاق می‌افتد. اگر دهانهٔ رحم سگ مسدود شود یک تهدید برای ادامهٔ زندگی سگ محسوب شده و به مراقبت‌های ویژهٔ پزشکی نیاز دارداین بیماری در سگ و هم گربه اتفاق می‌افتد.

عفونت رحم

علایم و انواع:

علایم این بیماری عبارتند از:

• اتساع شکمی (حاصل از بزرگ‌شدن رحم)
  • ترشحات زیاد از رجم
  • بسته شدن دهانهٔ رحم
  • بی‌حالی
  • از دست دادن اشتها

علت:

یکی از دلایل شناخته شده در سگ‌ها ترشح استروژن و پروژسترون می‌باشدفرم هایپرپلازی کیستیک که اغلب پیشرونده است اغلب به دنبال گسترش ضخامت پوشش رحم می‌باشد.

سگ‌های مادهٔ پیر که هرگز بچه‌ای به دنیا نیاورده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت رحم توسعه یافته یا فرم هایپرپلازی کیستیک اندومتر هستند.

تشخیص:

دامپزشک نوع و شدت ترشحات، باز و یا بسته بودن دهانهٔ رحم را معاینه و بررسی می‌کند. اشعهٔ X و سونوگرافی برای تشخیص اندازهٔ رحم و تعیین باردار بودن سگ به‌کار می‌رود.

Pyometra
رادیولوژی – عفونت رحم

در بسیاری از نمونه‌ها، درمان به صورت ایستاده (سرپایی) انجام می‌شود؛ اگر‌چه وقتی دهانهٔ رحم مسدود شده باشد نیاز به درمان فوری خواهد بود. درمان در این شرایط هیسترکتومی (درآوردن رحم و تخمدان‌های سگ) می‌باشد. روش‌های درمانی دیگر نیز امکان‌پذیر می‌باشد اما به دلیل پرخطر بودن آن روش‌ها توصیه می‌شود فقط برای سگ‌هایی ارزش بالایی دارند توصیه می‌شودشست‌و‌شوی رحم و اطراف آن برای پاک کردن چرک‌ها و مایعات صورت می‌گیرد. آنتی‌بیوتیک‌‌تراپی برای درمان عفونت در این بیماری انجام می‌گردد. پروستاگلاندین‌ها برای کنترل رشد سلول‌ها، هورمون رشد به سگ داده‌ می‌شود.

جلوگیری

عقیم کردن حیوان، از راه‌های بسیار مفید جهت پیشگیری از عفونت رحم می‌باشد.

منبع: وب‌سایت Petmd

error: Content is protected !!